سینماسینما، عباس اقلامی
در کتاب های تئوری فیلم برای سینما و ویژگی هایش تعاریف و تعابیر مختلف نوشته اند. از همان زمان که سینما وارد عرصه هنر شد، در تئوری و عمل تلاش های زیادی صورت می گیرد تا اهالی اش بگویند آنچه سینماست، چیست (البته از ظن خودشان). در این میان برخی فیلم های سینمایی نسبت نزدیکتری (و نه انطباق کامل) با این مفاهیم و ویژگی ها دارند.
همایون غنی زاده از صحنه تئاتر با مجموعه ای از نمایش های ایده پردازانه و پر از خلاقیت و فانتزی آمده و در نخستین تجربه سینمایی اش تلاش می کند فیلمی بسازد که نزدیکترین نسبت را با آنچه از سینما سراغ دارد، داشته باشد. تلاشی که در برخی جهات به موفقیت نزدیک شده و در برخی هنوز با موفقیت فاصله دارد. «مسخره بازِ» همایون غنی زاده در یک سلمانی می گذرد که یک شاگرد سلمانیِ عاشقِ سینما دارد. دانش با بازی صابر ابر، پسری است که از راه تخیلات و تمایلات او، غنی زاده با امر واقعی بازی می کند، خط زمان را می شکند و به شیوه ای تکنیکی و خلاقانه گونه ای از داستانگویی را پیش می گیرد که از فیلم، تجربه ای تازه و کمتر دیدهشده در سینمای سال های اخیر می سازد.
در «مسخره باز» هرچه فیلم جلوتر می رود، انگار غنی زاده احساس می کند تجربه بیشتری کسب کرده و جرات می کند ریسک بیشتری کند در پیچیده تر کردن بیان سینمایی اش. فضا و محدوده تخیل تماشاگر را حتی از مغازه سلمانیِ کاظم خانِ عاشق فیلم «کازابلانکا» هم کوچکتر می کند و به درون کمد دانش می برد که کارخانه تمام رویاپردازی های او از سینماست.
فیلم سه شخصیت اصلی دارد با سه سرگذشت متفاوت. دانش، عاشق سینما و بازیگری، شاپور، عاشق سیاست و زندانی سابق و کاظم خان، با عشقی ناکام در جوان سالی و دستی لرزان در پیرسالی. این هرسه را یک قصه پُرمو کنار هم قرار می دهد تا تماشاگر را همراهِ خود کنند در دنبال کردن سه سرنوشت که برای هر سه تلاشی ا ست در جهت در هم آمیختن رویا و واقعیت در یافتن حقیقت زندگی. فیلم چنان در خیالپردازی آوانگارد است که جاهایی تماشاگر تردید می کند اینکه الان می بیند خیال یکی از کاراکترهاست یا در واقعیت و در مسیر پیش بردن داستان به وقوع پیوسته.
همایون غنی زاده اما انگار این تجربه جاه طلبانه راضی اش نکرده و سرآخر با سونامی ای که به جان مغازه سلمانی می اندازد، در یک رویکرد سینمایی دیگر، که خراب کردن و ساختن، و ساختن و خراب کردن است، تمام ایده ها و داستانش را زیر آب می فرستد تا تجربه بعدی را فارغ از تمام بلندپروازی های «مسخره باز» بسازد. غنی زاده با «مسخره باز» نشان می دهد همانطور که آنچه را تئاتر است، خوب می شناسد، آنچه را هم که سینماست، خوب می شناسد
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سیزدهمین جشنواره فیلم بلغارستان میزبان ۱۳ فیلم ایرانی
- ساخت اولین سالن روباز تئاتر با یاد هما روستا
- توضیحاتی درباره حاشیه نمایش «مسخرهباز» در فضای مجازی
- برترین کارگردانان سال ۹۸ (۴)/ نرگس آبیار، همایون غنیزاده
- تو دنیای تو ساعت چنده؟/ نگاهی به فیلم مسخره باز
- «مسخرهباز»؛ نه مسخرهبازی!/ نگاهی به فیلم «مسخرهباز»
- نگاهی به فیلم «مسخره باز»/ جبران درهم ریختگی فیلمنامه با پرداختهای جلوهگرانه
- جایزه ویژه هیات داوران جشنواره فیلم ورشو برای «مسخره باز»
- مواجهه با دو جهان مردانه/ نگاهی به فیلم «بنفشه آفریقایی»
- جای خالی درام/ نگاهی به فیلم «رد خون»
- میان سیاهی و سرخی/ نگاهی به فیلم «سرخپوست»
- جنگ چهرهای زنانه ندارد/ نگاهی به فیلم «شبی که ماه کامل شد»
- یک تکه کفن/ نگاهی به فیلم «متری شیش و نیم»
- اینجا سلمانی است، سلمانی آقا!/ نگاهی به فیلم «مسخرهباز»
- قصه تلخِ شیرین/ نگاهی به فیلم «قصر شیرین»
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- جزئیات برنامههای جشنواره ترایبکا اعلام شد/ نمایش فیلمهای خاطرهانگیز هیچکاک، اسکورسیزی و اسپیلبرگ
- برگزاری دوازدهمین کارگاه بینالمللی تئوری اطلاعات و مخابرات با حمایت همراه اول
- این هنر و تجربه آنتی ویروسی ست بر فیلم های به هرقیمت مسخره
- جشنواره «هاتداکس» در ایستگاه پایانی؟/ گرفتاریهای تهدید کننده
- رخشان بنیاعتماد و روبن اوستلوند در مجمع سرمایهگذاران بازار فیلم کن
- نظارت سازمان سینمایی به نمایش آثار سینمایی خارجی در پلتفرمها
- پل استر درگذشت
- رامین حسینپور بهترین آهنگساز فستیوال لسآنجلس شد
- رقابت ویژه چند فیلم و تعطیلی یک روزه سینما
- «پر» در جشنواره ورونژ روسیه نمایش داده میشود
- مسعود اسکویی درگذشت
- برگزیدگان جشنواره فیلم پکن معرفی شدند/ تجلیل از چن کایگه با حضور ییمو
- «سیم خاردار» در کازابلانکا
- راهیابی مستند «دوربین فرانسوی» به جشنواره ارمنستانی
- نمایشگاه نقاشی «درخت جان» در گالری کاما
- رضا شیخی فیلمبردار سینمای ایران درگذشت
- پایان فیلمبرداری «خالد» در زیگورات
- معرفی آثار راه یافته به بخش فیلمنامه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- امیر جدیدی، منصور بهرامی میشود
- زیر پوست شهر/ نگاهی به سریال «افعی تهران»
- هیات داوران جشنواره فیلم کن معرفی شدند/ گلادستون، کورئیدا و بایونا در فهرست
- هفته دوم «مجنون آن لیلی» هم به سانس فوقالعاده رسید/ «فین جین» پرمخاطب ترین نمایش عمارت نوفللوشاتو شد
- حسام منظور به سراغ دراکولای برام استوکر میرود
- بزرگداشت بهرام شاه محمدلو برگزار میشود
- ده جایزه جشنواره هندی برای «انتقام تیرهروزان» ایرانی/آمریکایی
- بستههای مکالمه پرتخفیف همراه اول بهمناسبت روز ملی خلیجفارس
- به تو هم سخت میگذرد؟/ نگاهی به فیلم «منطقه تحت نظر»
- معرفی پروژه جدید کارگردان «باربی»؛ گرتا گرویگ «نارنیا» را میسازد
- معرفی داوران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- اختتامیه دومین دوره جشنواره «عروسکخونه»/ پیشکسوتان و فعالان عرصه کودک به سمت احیای نمایشهای عروسکی میروند